- 06 – 83 83 33 58
- [email protected]
Zorgen voor de aarde
Astronaut André Kuipers vertelde dat hij en zijn collega’s emotioneel werden toen ze vanuit de ruimte naar de aarde keken. Ze voelden zich verbonden met al het leven en ze zagen de enorme kwetsbaarheid van de kleine planeet aarde in de onmetelijke ruimte. Wat ze aan hun missie overhielden, was een sterke drang om voor de aarde te zorgen.
Wat is de waarde van de aarde? Bijen die de bloesems bestuiven. Koraalriffen die de kusten beschermen en een bron van leven zijn. Schimmels die voor nieuwe geneesmiddelen zorgen. Oceanen die de zuurstof van elke tweede ademhaling van mensen mogelijk maken. Zonder het te beseffen of juist bewust met de ogen open, plunderen mensen de levensaders van de aarde.
De aarde heeft mensen nodig die beseffen dat het goede leven niet gelijk is aan meer consumptie. Mensen die lange termijnzorg boven korte termijngenot kunnen plaatsen. Mensen die begrijpen dat ze de aarde aan hun kinderen en kleinkinderen doorgeven. Dit besef en de veerkracht van de natuur zelf, kunnen de aarde herstellen en duurzaam leven mogelijk maken.
Zoals je voor een moeder zorgt, zo kun je zorgen voor de aarde. Omdat die moeder je gebaard heeft en je de eerste warmte, voedsel, veiligheid en het leven heeft gegeven. Voor de aarde zorgen is vrede maken. Je wordt er ook nog blij van.
Verdieping
Wij, jongeren, aanvaarden geen leven in angst en vernietiging. Wij eisen klimaatactie!
Geïnspireerd door Greta Thunberg verklaart Balder Claassen, namens FridaysForFuture, dat jongeren in opstand komen tegen het gebrek aan maatregelen om het klimaat te verbeteren. Lees verder: https://www.trouw.nl/opinie/wij-jongeren-aanvaarden-geen-leven-in-angst-en-vernietiging-wij-eisen-klimaatactie~b14f9370/
Greta Thunberg’s speech ter gelegenheid van de uitreiking van de gouden camera 2019 in Duitsland. (5:35)
Een wereldschool
Leerlijn vredeseducatie voor een scholengemeenschap.
Scholengemeenschap Pantarijn in Wageningen is een echte wereldschool. Het heeft een lange traditie in het verkennen en onderzoeken van de (wereld)samenleving. Dat blijkt uit de lijst van activiteiten en programma’s buiten het formele curriculum om. De school trekt met de leerlingen de wereld in en haalt de wereld in huis. Stichting Vredeseducatie ontwikkelde een doorlopende leerlijn vredeseducatie voor alle activiteiten die aan de rand van het curriculum zitten of er net buiten vallen.